Ρίζος Νίκος


rizos2
Γεννήθηκε στην Άρτα της Ηπείρου το 1924. Για να παίξει στο θέατρο, πήρε άδεια ως εξαιρετικό ταλέντο. Το 1948, πρωτοεμφανίζεται στη σκηνή, με το θίασο των Νίκου Φέρμα-Λουκά Μυλωνά, που έκανε περιοδεία στην επαρχία. Εκεί τον πρόσεξαν οι Σακελλάριος-Γιαννακόπουλος και τον κάλεσαν να παίξει στο Θέατρο Μετροπόλιταν, στην επιθεώρηση, "Άνθρωποι και άνθρωποι" (μαζί με τους Ορέστη Μακρή και Χρήστο Τσαγανέα, αλλά και τη νεότερη φουρνιά, Φωτόπουλο, Ηλιόπουλο, Βρανά, Παπά, Γιούλη, Ντέμις), όπου έκανε το νούμερο, "Το τραμ το τελευταίο", που τον καθιέρωσε.

Άρχισε να εμφανίζεται με διάφορους θιάσους, παίζοντας επιθεώρηση και το 1953 ξεκίνησε τη συνεργασία του με το Ακροπόλ που κράτησε 6 χρόνια, κατά τη διάρκεια των γνώρισε μεγάλη επιτυχία.

Το 1950, έκανε την πρώτη του εμφάνιση στον κινηματογράφο με την ταινία Ο μεθύστακας. Ακολούθησαν πολλές ταινίες που τον έκαναν δημοφιλή στο ευρύ κοινό και τον καθιέρωσαν σε χαρακτηριστικούς ρόλους: Το 1959, με τους Γιάννη Γκιωνάκη και Τάκη Μηλιάδη, πήραν το Θέατρο Περοκέ και σχημάτισαν δικό τους θίασο. Το 1961 δημιούργησε θίασο με τους Βασίλη Αυλωνίτη και Γεωργία Βασιλειάδου και συνεργάστηκαν για 6 συνεχή χρόνια με κωμωδίες αλλά και επιθεώρηση. Το τρίο τους -ο χοντρός, η άσχημη και ο κοντός- άφησε εποχή, όχι μόνο στο θέατρο αλλά και στον κινηματογράφο.

Ο χαρακτηριστικός τύπος που έπαιζε με επιτυχία, ήταν το μαγκάκι. Επίσης, συχνά έκανε τον πολιτικό Μαρκεζίνη. Παράλληλα με την ηθοποιία ανέπτυξε και δραστηριότητα θεατρικού επιχειρηματία, με ανάλογη επιτυχία. Υπήρξε περίοδος που είχε τέσσερα θέατρα ("Φλόριντ", "Απόλλωνα", "Μινώα" και "Ρουαγιάλ"). Ήταν σύζυγος της ηθοποιού Έλσας Ρίζου. Πέθανε στις 20 Απριλίου του 1999.

πηγή: Multimedia CD-ROM Ελληνικός Κινηματογράφος 1997 ΕΘΝΟDATA

Φιλμογραφία (μέχρι το 1973):

1950 ΜΕΘΥΣΤΑΚΑΣ, Ο
1952 ΑΓΝΗ ΤΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ, Η
1953 ΣΩΦΕΡΑΚΙ, ΤΟ
1954
ΠΟΝΤΙΚΑΚΙ, ΤΟ (ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ, ΤΟ)
1954 ΓΚΟΛ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ
1954 ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ
1954 ΠΑΠΑΤΖΗΔΕΣ, ΟΙ
1955
ΓΛΕΝΤΙ, ΛΕΦΤΑ ΚΙ ΑΓΑΠΗ
1955
ΤΖΟ, Ο ΤΡΟΜΕΡΟΣ
1956
ΖΗΛΙΑΡΟΓΑΤΟΣ, Ο
1956 ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΙΑΝΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ
1956 ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΥΝΟΙΚΕΣΙΩΝ
1956 ΚΥΝΗΓΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΡΩΤΑ
1956 ΤΡΙΑ ΚΟΘΩΝΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ (ΚΟΘΩΝΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ, ΤΑ)
1957 ΚΑΤΑ ΛΑΘΟΣ ΜΠΑΜΠΑΣ
1957
ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ ΤΑ ΚΑΜΩΜΑΤΑ
1957 ΤΡΕΙΣ ΝΤΕΝΤΕΚΤΙΒΣ
1957 ΤΖΙΠ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ ΚΙ ΑΓΑΠΗ
1957 ΠΑΙΔΙ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ, ΤΟ (ΑΠΟ ΜΑΝΑ ΟΡΦΑΝΗ)
1957 ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΤΑ ΓΡΑΜΜΕΝΑ
1958 ΑΔΕΚΑΡΟΙ ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΟΙ
1958 ΕΙΣΠΡΑΚΤΟΡΑΚΙ, ΤΟ
1958 ΧΑΡΟΥΜΕΝΟΙ ΑΛΗΤΕΣ
1958 ΜΕΛΠΩ
1958 ΜΗΔΕΝ ΠΕΝΤΕ
1958 ΤΖΙΤΖΙΚΑΣ ΚΑΙ Ο ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ, Ο
1959
ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΤΗ, Ο
1959 ΠΩΣ ΠΕΡΝΟΥΝ ΟΙ ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟΙ
1959 ΚΛΗΡΟΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΚΑΡΑΜΠΟΥΜΠΟΥΝΑ, ΟΙ
1960
ΤΡΕΙΣ ΚΟΥΚΛΕΣ ΚΙ ΕΓΩ
1960 ΑΓΑΠΟΥΛΑ ΜΟΥ
1960 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΜΙΑΣ ΟΡΦΑΝΗΣ
1960 ΘΥΜΙΟΣ ΤΑ 'ΧΕΙ 400, Ο
1961
ΚΛΕΑΡΧΟΣ, Η ΜΑΡΙΝΑ ΚΙ Ο ΚΟΝΤΟΣ, Ο
1961 ΦΛΟΓΕΡΑ ΚΑΙ ΑΙΜΑ
1962
ΓΑΜΠΡΟΙ ΤΗΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ, ΟΙ
1962 ΜΙΧΑΛΗΟΣ ΤΟΥ 14ΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ, Ο
1962 ΟΤΑΝ ΛΕΙΠΕΙ Η ΓΑΤΑ
1962 ΝΥΦΗ ΤΟ ΣΚΑΣΕ, Η (ΜΕ ΠΑΙΡΝΕΤΕ ΜΑΖΙ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ;)
1962 ΤΑΞΙΤΖΗΣ, Ο (ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ ΤΑΞΙΤΖΗΣ, Ο)
1962 ΓΕΡΟΔΗΜΟΣ, Ο (ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ ΓΕΝΙΑ)
1962 ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΚΑΙ Ο ΕΡΩΤΑΣ, Η
1962 ΕΞΥΠΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΡΟΪΔΑ
1962 ΤΕΡΜΑ ΤΑ ΔΙΦΡΑΓΚΑ
1962 ΚΑΡΠΟΥΖΑΚΙ, ΤΟ
1963 7 ΗΜΕΡΕΣ ΨΕΜΜΑΤΑ (ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ ΨΕΜΜΑΤΑ)
1963 ΓΕΛΙΟ ΒΓΗΚΕ ΑΠ΄ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ, ΤΟ
1963
ΤΗΣ ΚΑΚΟΜΟΙΡΑΣ (ΜΠΑΚΑΛΟΓΑΤΟΣ, Ο)
1963 ΑΝΕΙΔΙΚΕΥΤΟΙ, ΟΙ (ΕΥΤΥΧΩΣ ΧΩΡΙΣ ΔΟΥΛΕΙΑ)
1963 ΑΔΕΛΦΟΣ ΜΟΥ Ο ΤΡΟΧΟΝΟΜΟΣ, Ο
1963 ΑΝΗΨΙΟΣ ΜΟΥ Ο ΜΑΝΩΛΗΣ, Ο
1963 ΕΝΑΣ ΒΛΑΚΑΣ ΜΕ ΠΑΤΕΝΤΑ
1963 ΘΥΜΙΟΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΣΤΡΙΠΤΗΖ, Ο (ΘΥΜΙΟΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΓΕΛΙΟΥ, Ο)
1964 ΗΤΑΝ ΟΛΟΙ ΤΟΥΣ ΚΟΡΟΪΔΑ
1964 ΠΡΟΙΚΟΘΗΡΕΣ, ΟΙ
1964 ΠΙΚΡΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗ
1965 ΑΝ ΕΧΕΙΣ ΤΥΧΗ
1965
ΕΝΑ ΕΞΥΠΝΟ, ΕΞΥΠΝΟ ΜΟΥΤΡΟ (ΑΧΤΥΠΗΤΟΣ, Ο)
1965 ΔΙΧΑΣΜΟΣ
1965 ΚΑΝΕ ΜΕ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ
1965 ΟΧΙ ΚΥΡΙΕ ΤΖΟΝΣΟΝ (ΝΟ ΜΙΣΤΕΡ ΤΖΟΝΣΟΝ)
1966 ΑΔΕΛΦΗ ΜΟΥ ΘΕΛΕΙ ΞΥΛΟ, Η (ΜΙΣ ΒΑΓΟΝΙ)
1966 ΑΧ ΚΑΙ ΝΑ΄ ΜΟΥΝ ΑΝΤΡΑΣ
1966 ΒΟΥΛΕΥΤΙΝΑ, Η
1966 ΤΕΤΡΑΠΕΡΑΤΟΣ, Ο
1967 ΒΙΒΑ ΡΕΝΑ
1967 ΛΑΛΑΤΟ ΛΑΛΑΚΗ (ΔΟΛΛΑΡΙΑ ΤΗΣ ΑΣΠΑΣΙΑΣ, ΤΑ)
1968
ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΚΑΙ Ο ΑΛΗΤΗΣ, Η
1968 ΚΟΡΙΤΣΙ ΤΟΥ ΛΟΥΝΑ ΠΑΡΚ, ΤΟ
1968 ΜΠΟΥΦΟΣ, Ο
1968 ΓΙΓΑΣ ΤΗΣ ΚΥΨΕΛΗΣ, Ο
1968 ΚΟΥΚΛΟΣ, Ο
1968 ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ ΝΑΠΟΛΕΩΝ
1968 ΤΥΧΕΡΑΚΙΑΣ, Ο (ΘΥΜΙΟΣ, ΣΟΥΒΛΑΚΙ ΚΑΙ ΠΡΟ-ΠΟ)
1969 ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΤΗΣ ΚΑΡΠΑΖΙΑΣ, Ο
1969 ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΡΑΤΗΣΕ, Ο
1969 ΤΖΑΝΑΜΠΕΤΗΣ, Ο
1969 ΚΟΜΗΣΣΑ ΤΗΣ ΦΑΜΠΡΙΚΑΣ, Η
1969 ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΚΟΡΟΪΔΟ, ΤΟ
1970 ΝΑΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΦΤΑ ΧΙΟΝΑΤΕΣ, Ο
1971 ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΣΤΟΝ ΕΡΩΤΑ
1972
ΑΛΙΚΗ ΔΙΚΤΑΤΩΡ, Η
1972
ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ ΠΑΛΙΟΓΡΙΑ
1972 ΑΠ' ΤΑ ΑΛΩΝΙΑ ΣΤΑ ΣΑΛΩΝΙΑ
1972 ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΕΡΑΣΤΩΝ
1973 ΤΟΝ ΑΡΑΠΗ ΚΙ ΑΝ ΤΟΝ ΠΛΕΝΕΙΣ ΤΟ ΣΑΠΟΥΝΙ ΣΟΥ ΧΑΛΑΣ
1973 ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ, Ο
1973 ΕΝΑΣ ΤΡΕΛΟΣ ΤΡΕΛΟΣ ΑΕΡΟΠΕΙΡΑΤΗΣ

Ο Ρίζος υπήρξε ο αγαπημένος "κοντός" του Ελληνικού Κινηματογράφου!



"Ο Νίκος Ρίζος, που πέθανε χθες, ξαφνικά, στα 75 του, ήταν ένα από τα «ιερά τέρατα» του ελληνικού κινηματογράφου. Ενας από εκείνους τους ηθοποιούς που συνέδεσαν το όνομά τους με τη «χρυσή εποχή» του εγχώριου σινεμά, που δεν ήταν παρά η αποτύπωση στο «πανί» της καθημερινής, απλής, ανθρώπινης ζωής. Χωρίς κείμενα, με αυτοσχέδιες «ατάκες», ηθοποιοί όπως ο Αυλωνίτης, η Βασιλειάδου, ο Φωτόπουλος, ο Σταυρίδης, ο Λογοθετίδης, ο Ρίζος, μετέτρεπαν τις ιδέες του σεναριογράφου και του σκηνοθέτη σε αθάνατα «κομμάτια», που προβάλλονται σήμερα στην τηλεόραση κερδίζοντας τεράστια μερίδια θεαματικότητας. Γιατί, αλήθεια; Τι είχε, δηλαδή, ο Ρίζος, που με τον θάνατό του συγκίνησε χθες κάθε ελληνικό σπίτι; Τίποτε εξαιρετικό, τίποτε υπεράνθρωπο. Απλώς, διέθετε τη λάμψη και τη σπιρτάδα μιας εποχής, η οποία ήξερε να φτιάχνει αριστουργήματα με το τίποτα. Οπως τα παιδιά έφτιαχναν αυτοσχέδια παιχνίδια και έσκαγαν από το τρέξιμο στις αλάνες, έτσι και οι πιονέροι του ελληνικού σινεμά χρωμάτιζαν τα κομμάτια των κειμένων τους, τα περνούσαν μέσα από το καθημερινό, καθαρό μυαλό και τα έστελναν «καρέ-καρέ» για προβολή στη μηχανή του σινεμά. Πόσοι, αλήθεια, έμειναν, από εκείνη την εποχή; Ποιος ξέρει; Αλλά ποιος έχει πιστέψει ότι όλοι εκείνοι οι μεγάλοι της οθόνης που έφυγαν, έχουν πεθάνει; Κάθε τόσο, η μικρή οθόνη τούς φέρνει στο σπίτι μας. Και θα τους φέρνει πάντα, όσο το απλό, ανθρώπινο και καθημερινό πρόσωπο της ζωής θα υπάρχει και θα συγκινεί."Δημήτρης Καπράνος

Αρχεία Video:

Της Νύχτας Τα Καμώματα